30 May 2012

Aku Kan Ada ~Terungkai Kasih part 19&20 (AKHIR)~


Aku Kan Ada ~Terungkai Kasih 19&20 (AKHIR)~

"sepanjang i berada di tokyo,u tak merindui i ke?"tanya faizan.
"sudah tentulah saya rindu awak,sebab itu tiap-tiap hari saya online ym untuk chat dengan awak"kata ikram melihat faizan meneguk perlahan minumannya.
"awak rasa kita boleh kekal lama ke?"soal faizan
"maksud awak?"dahi ikram mula berkerut
"kita bersama,berdua.hanya kita dalam hubungan ini"ikram bersuara perlahan namun agak tegas lontaran kata-katanya
"sudah tentu kita berdua sayang,"kata ikram
"habis tu,bagaimana pula dengan pemuda yang mengunakan kereta mazda ni?"tanya faizan lalu menunjukan gambar malik ditelefon bimbitnya yang sedang memasuki keretanya di hadapan rumah ikram.
ikram tidak bersuara,tergamam dan mengetap bibirnya.
"awak..saya boleh jelaskan"kata ikram
pelayan tiba membawa segelas ais dan tin air Coca Cola. faizan hanya menatap tajam mata ikram.
"thank you"kata ikram kepada pelayan.
"saya rasa tak perlulah awak nak jelaskan apa-apa,saya pun malas nak fikirkan lagi pasal ini,mungkin saya tak cukup bagus sampaikan awak mencari pemuda ini untuk isikan kekosongan dalam diri awak itu, dan saya juga tak nak bina satu hubungan yang tidak jujur,jadi saya rasa jika ini yang awak inginkan,jadi kita buatlah haluan masing-masing. lupakanlah saya sepertimana saya akan lupakan awak sekarang."kata faizan dengan tenang tanpa menunjukkan reaksi marah.
"awak,maafkan saya"pinta ikram
"saya dah maafkan awak,tapi untuk kita bersama adalah tidak."kata faizan lalu berdiri
"awak please"rayu ikram
faizan mengelengkan kepala beberapa kali sambil tersenyum dengan bebola mata yang mula kemerah-merahan.faizan berlalu pergi..

pintu rumah dibuka yusri.yusri menjemput adik angkatnya masuk kedalam rumah. mata azmeer meliar kesegenap pelusuk isi rumah.begitu cantik,kemas dan rapi susun atur perabot dan hiasan dalaman rumah tersebut.
"adik duduklah dulu,abang pergi sediakan makanan ni ye"kata yusri
azmeer mengangukan kepala.gambar-gambar perkahwinan yusri dan isterinya tergantung megah didinding rumah,gambar anak mereka juga kelihatan disitu.
"comel anak abang"puji azmeer
"oh terima kasih,tengoklah siapa ayahnya"jerit yusri dari dapur
"hehe"azmeer tertawa
"nama dia yusrizal,umur baru 2 tahun"kata yusri berjalan ke arah ruang tamu
"yusrizal.comel, padan dengan namanya"puji azmeer lagi
"adik pun comel juga"kata yusri lalu memeluk azmeer dari belakang
yusri mencium belakang leher azmeer dan meletakan kepalanya di bahu azmeer lalu mencium kembali leher azmeer.
"abang kelihatan bahagia dengan mereka.isteri dan anak abang.kalau azmeer xde pun,abang masih bahagia bukan"kata azmeer berdiri kaku
"apa ni mir,kenapa cakap begitu pula?"yusri hairan lalu memusingkan badan azmeer agar berhadapan denganya
"saya tak nak rosakkan rumah tangga abang"kata azmeer menatap tepat ke mata yusri
"azmeer hadir dalam hidup abang bukan sebagai perosak,tapi sebagai pelengkap diri abang"kata yusri
"tapi"
yusri terus mencium bibir azmeer. azmeer membalas kembali ciuman yusri.
"abang tetap abang yang dulu,abang sayang kepada adik abang ni,dan abang cintakan azmeer!"bisik yusri

kipas berputar ligat terlekat di syiling.malik mula tidak senang duduk melihat renungan tajam mata asyikin ke arahnya.habis sebotol air mineral diteguknya tadi.namun bahang badannya masih terasa.malik mula gelisah.asyikin kemudiannya mengengam tangan malik.tangan tunangnya itu digengam erat-erat.jantung malik mula berdegup kencang.
"saya nak awak jujur dengan saya.atas nama dan hubungan pertunangan ini,saya minta awak jujur dengan saya!"asyikin tegas
"err yeah, maksud awak?awak kenapa ni?macam ada yang tak kena je?"malik mula kelihatan gugup
"bukan saya yang tak kena.tapi awak!"kata asyikin lalu mengengam kuat tangan malik
"awak kenapa ni?jangan buat saya takutla,pelase orang pandang lah,malu"malik cuba melepaskan gengaman asyikin
"malam tadi,awak pergi mana sebenarnya?!"tanya asyikin
malik terkesima dengan soalan yang di ajukan asyikin
"saya duduk rumah jela,saya buat kerja"jawab malik
"buat kerja?kerja apa?"tanya asyikin lagi
"paper workla"jawab malik
"buat paper work sampai merah-merah leher awak tu!"asyikin mula lantang
malik terdiam,jantungnya bagai gugur dibumi.peluh mula mengalir membasahi dahinya
"ini warning saya yang pertama dan terakhir! lepaskan dan lupakan perempuan itu! itu pun kalau awak masih nak duduk dekat kerusi awak di pejabat itu!"kata asyikin lalu bangkit meningalkan malik yang terpinga-pinga.

seperti yang dijanjikan,muizz akan makan malam bersama dengan hasnidah. muizz kelihatan kemas dan segak berpakaian kemeja padanan warna putih merah berorak empat segi dan seluar jeans jenama Levi's yang berharga rm270 pemberian kakaknya semasa harijadinya pada tahun lepas.muizz menunggu hasnidah diperkarangan rumah hasnidah yang bermandikan cahaya lampu jalan. hampir seminit kemudian hasnidah keluar dari rumah. begitu ayu penampilan bertudung hasnidah.

"cantiknya as pada malam ini"puji muizz
"mane ade,biasa jela"kata hasnidah
"bagi abang,as dah memang cantik malah bertambah cantik pada malam ini"kata muizz

malam itu yusri tidak bawa aku kemana-mana.kami hanya duduk dirumah sahaja.melayan dvd cerita 'X-Men first class'. aku duduk dalam dakapan hangat yusri.yusri yang tidak berbaju kelihata begitu seksi sekali dengan hanya mengenakan seluar jeans pendek paras lutut.aku hanya memakai singlet dan berseluar pendek juga. malam itu kami makan hidangan yang dimasak yusri. nasi goreng dengan ayam goreng sahaja.walaupun ringkas tapi bagi ku sudah mencukupi,malah lebih disebabkan masakan itu adalah hasil air tangan insan yang aku sayangi

"esok sebelum tengahari abang hantar adik balik ye,sebelum itu kita pergi lunch sama-sama k"kata yusri
"mir ok je,janji dapat habiskan masa bersama dengan abang"kataku
"terima kasih sebab sudi temankan abang"kata yusri lalu mencium dahiku
aku memeluk erat yusri sambil dadanya ku cium.

malam yang indah itu bermula dengan begitu baik,yusri benar-benar hadir bersama ku. bukan mimpi tapi realiti. bertahun ku tunggu waktu ini. bertahun juga ku tunggu waktu untuk aku kembali berada dalam dakapan yusri. yusri merangkul ku kemas.dahi ku dikuncupnya berkali-kali. tamat menonton cerita di televisyen,kami bergerak ke kamar yusri. penghawa dingin dihidupkan. suasana nyaman begitu dingin membaluti tubuhku dan tubuh yusri yang tidak dililit seurat benang. aku begitu berahi sekali melihat susuk tubuh yusri yang makin menawan.tubuhnya walaupun agak besar namun cukup kekar sekali,dadanya begitu bidang dan lengannya berurat berotot. namun yang berjaya menarik perhatianku adalah saiz bentuk kelakiannya. dadaku berdegup kencang bila yusri merapatiku sambil memeluk ku dari belakang. badannya di dekatkan ke badanku. hangat tubuhnya bersentuhan dengan tubuhku. leherku dijilatnya begitu mesra dan begitu berahi. sambil jari jemarinya mengengam erat jari-jemariku.

muiiz memberhentikan keretanya di hadapan pagar rumah hasnidah. tali pingang keledar yang dipakai hasnidah dirungkainya. hasnidah tersenyum bila muizz menatap wajahnya.

"terima kasih sebab sudi keluar makan malam dengan abang"kata muizz
"sama-sama bang.as pun nak ucapkan terima kasih sebab sudi mengajak dan belanja as makan malam tadi"kata hasindah
"as sebenarnya abang nak cakap sesuatau pada as"kata muizz
"apa dia?"tanya hasnidah
"abang dah lama nak suarakan hasrat hati abang ini,sebenarnya abang tertarik dengan as,abang minat dengan as,abang rasa abang dah jatuh cinta pada as"luah muizz
"ermm as..as sebenarnya terharu mendengarnya.betul ke abang cintakan as?"tanya hasnidah kembali
"benar,memang tak diragukan lagi perasan abang pada as,abang betul-betul jatuh cinta pada hasnidah"kata muizz
"terima kasih..tapi,sebenarnya as masih lagi terkejut..as tak boleh nak katakan apa-apa pada abang,as..as,."hasnidah mula tergagap-gagap
"takpe,abang tak paksa as untuk katakan 'i love u' pada abang,cukuplah jika as dah tahu perasaan abang pada as sekarang"kata muizz
"terima kasih kerana memahami as"kata hasindah tersipu malu
"abang memang akan faham,tapi abang juga berharap agar perasaan as juga sama dengan perasaan abang pada as"kata muizz
"baiklah,biarlah perlahan-lahan perasaan ini berkembang,sudah lewat ni bang,nanti apa pula kata mak ayah as serta jiran tetanga jika melihat as berada lama di dalam kereta abang"kata hasnidah
"oh baik.maafkan abang"
"tak pe,esok kita jumpa lagi ye bang,terima kasih sekali lagi sebab mengajak as keluar makan dengan abang tadi"hasindah menutup pintu kereta muizz
"baik,esok kita jumpa lagi ye sayang"kata muizz

bunyi lagu rancak berkumandang bingit di dalam kelab tersebut.kelihatan ikram bersendirian sahaja meneguk minuman keras.hiruk pikuk lelaki-lelaki lain yang menari terkinja-kinja di lantai tarian sedikit pun tidak berjaya mencuri perhatiannya. kejadian tengahari tadi memberi kesan kepadanya.

"hi..sorang je ke?"tegur seorang lelaki tampan yang menghampiri ikram
"yup"jawab ikram sepatah tanpa melihat lelaki tadi.
"boleh i duduk sini?"tanya lelaki itu
"sorry,im not in the mood now,can u leave me alone"kata ikram lalu meneguk lagi minuman keras
"k fine,sombong!"kata lelaki itu berlalu pergi
'what ever..ermm why faizan,why u tinggalkan i?'ikram bercakap seorang diri ketika melihat gelas minumannya.

setelah selesai mandi,aku tidur disebelah yusri.aku meletakakn kepalaku di atas dada yusri.yusri memeluk badanku.hampir sejam kami beradu tenaga melepaskan kerinduan yang lama terpendam.bayu dingin dari penghawa dingin begitu nyaman dan sejuk sekali.aku memeluk erat yusri. selimut ditarik yusri bagi menutupi tubuh kami yang berbogel itu.

"terima kasih sayang,dah lama abang idamkan berbuat begini kepada sayang sejak kali terakhir kita berada di sekolah asrama dulu"kata yusri
"saya pun nak sangat bersama dengan abang.bertuah bila abang kembali dalam hidup saya"kataku sambil mengusap-gusap dada yusri
"maafkan abang sebab tak pertahankan adik ketika itu,abang terikat pada janji kawan-kawan abang,abang menyesal.."
"sudahla tu,janganlah abang nak ingat kembali peristiwa dulu. saya kan ada kini disisi abang"kataku
"dan juga di hati abang"kata yusri sambil tersenyum lalu mencium tanganku
aku terharu mendengar kata-kata yusri. aku menguncup bibir yusri.bibir kekasihku.bibir insan yang paling ku sayangi kini

Mentari mula bersinar kembali mengantikan rembulan yang sudah lama hilang. pagi itu muizz bangkit dari tidur awal,walaupun kelas pada hari itu bermula pada sebelah petangnya. muizz berjalan keluar ke gerai yang berada di bawah pokok ketapang untuk membeli sarapan pagi. ketika muizz sedang memilih kuih-muih bahunya ditepuk.

"beli apa bang"tegur hamzah.
"beli kuih sikit buat sarapan pagi"kata muizz sambil tersenyum
"oo seorang je ke?mana abang azmeer?"tanya hamzah lagi
"dia tak de,dia tidur rumah kawan dia malam tadi,tu yang tak balik-balik lagi"kata muizz
"oo macam tu,amboi seksinya abang ni,beli kuih pun pakai boxer je ek hehe"hamzah tertawa melihat keadaan muizz yang selesa berboxer sahaja
"ala biasalah orang bujang,lagipun pergi beli kuih je kan,bukannya pergi ke bandar"kata muizz
"hehe ermm kebetulan abang ada kat sini kan,jomlah kita breakfast kat rumah saya je,lagipun mama saya takde kat rumah"jemput hamzah
"yeke?emak am pergi mana?"tanya muizz
"biasalah bang,kerja..outstation kat sibu,minggu depan baru balik"jawab hamzah sambil mengeluh
"kalau macam tu,boleh je kita bersarapan bersama"kata muizz lalu membayar

kepala ikram terasa begitu berat dan berdenyut-denyut.matanya berpinar silau dek pancaran cahaya matahari.matanya digosok-gosok.suasana sekelilingnya dirasa aneh.

"dah bangun pun kau"tegur munir
"arghh apa ni, aku kat mana ni?"soal ikram
"kau mabuk malam tadi.banyak yang kau minum kat blueboy,nasib baik aku dengan fonen-fonen lain ade,tolong kau bawa kau balik rumah aku ni,kalau tak..tak tahulah apa jadi dengan kau"kata munir
"ermmghh kepala aku sakit sangat la"runggut ikram
"dah kau minum banyak sangat.nah makan ni, panadol bagi lega sikit sakit kepala kau tu"kata munir lalu menghulurkan gelas berisi air dan juga sekotak panadol
"terima kasih"ikram mengambil gelas tersebut
"kau kenapa ni?kenapa kau minum banyak malam tadi?seorang diri pula tu"kata munir melihat ikram mengeuk air
"tak ade apela"cakap ikram lalu meletakkan gelas ke atas meja
"jangan nak tipu aku lah,kau gaduh dengan faizan ke?"tanya munir
"macam mana kau boleh tahu?"ikram pelik
"malam tadi kau mabuk,kau asyik sebut nama faizan je,kau minta maaf bagailah kat dia"kata munir
"aku dah putus dengan faizan,dia tinggalkan aku"kata ikram lalu tertunduk
"ermm kenapa dia buat macam tu?"tanya munir
ikram menatap wajah munir,airmatanya bergenang.bibirnya terkatup rapat

pintu rumah dibuka hamzah. hamzah menjemput muizz masuk ke dalam rumah. muizz masuk lalu duduk di atas sofa. hamzah ke dapur dan kembali ke ruang tamu membawa pingan dan sudu serta seteko teh.

"abang duduk dulu,saya pergi bawa kan cawan"kata hamzah
"kau tak keluar ke hari ini?"tanya muizz melihat hamzah berjalan ke dapur
"tak tahu lagi lah,kalau kawan ajak keluar , saya keluarlah"kata hamzah kembali dengan dua cawan di tanganya
"makanlah"kata hamzah sambil menuang air teh panas ke dalam cawan muizz
hamzah duduk bersila di sebalah muizz.nasi lemak yang dibelinya dibuka pembalut kertasnya dan di letakakn di atas pingan.muizz makan kuih-muih yang dibelinya.
"sedap juga nasi lemak ni"kata hamzah
"abang nak rasa ke?"tanya hamzah lagi
"boleh juga"kata muizz
"nah"hamzah menghulurkan sudu yang berisi nasi ke mulut muizz, muizz memasukkan ke dalam mulut walaupun dahinya sedikit berkerut
"hehe bersuap-suap lak macam pengantin hehe"muizz ketawa menutup mulutnya
"hehe saya lah yang jadi pengantin perempuan ye hehe"kata hamzah lalu mengengam tangan muizz
"aisyhh kau ni macam-macamlah"kata muizz
"betulah kan apa yang macam-macamnya"kata hamzah
muizz sedikit pelik melihat kelakuan hamzah yang memegang tanganya. hamzah memandang muizz sambil tersenyum.muka hamzah di dekatkan ke muka muizz.muizz terdiam kaku. hamzah cuba untuk mencium bibir muizz.
"eh apa ni??!!"tanya muizz lalu mengelak dan menarik tanganya
"hamzah sebenarnya suka kat abang muizz"kata hamzah
"apa??"muizz semakin pelik
"am sayang kat abang muizz"kata hamzah lalu memeluk muizz.
"woi agak-agaklah!"marah muizz lalu berdiri
"jangan buat macam ni kat abang. abang bukan gay macam apa yang kau fikir! tolonglah jangan buat macam tu lagi"kata muizz tegas
"tapi bang,am suka kat abang"
"sudah! jangan cakap lagi macam tu! aku tak nak dengar!aku budak straight bukan budak gay macam kau! jangan buat benda yang bukan-bukan macam tu lagi! faham!!"tengking muizz lalu berjalan keluar dari rumah hamzah. hamzah terdiam kaku. mukanya merah.

kaki muizz berhenti melangkah melihat sebuah kereta berhenti di hadapan rumahnya. muizz pelik,kerana muizz tidak pernah melihat kereta tersebut. bukan kereta rakan-rakan kolejnya dan juga bukan kereta teman lelaki azmeer-ikram.

"sapa tu?"tanya yusri
"itulah kawan amir,muizz,abang tak kenal ke?"soal azmeer lalu membuka tali pingang.yusri mengelengkan kepala
"muiizudin kawan mir waktu sekolah asrama dulu lah"kata azmeer
"ooh itu muizz,budak yang tak suka kita bersama tu kan?"tanya yusri
"tu dululah bang,jom keluar"azmeer membuka pintu kereta

muka ikram berubah ceria.senyuman mula terukir.ikram melemparkan telefon bimbitnya ke sofa dan bingkas bangun lalu pergi ke bilik air untuk mencuci muka.munir aneh.
"kau nak pergi mana tu nok?"tanya munir
"aku nak keluar ni,nak jumpa abang macho"jerit ikram dari bilik air
"abang macho?..malik ke?"tanya munir
"aku tumpang mandi,lepas ni aku nak lunch kat pavi dengan malik"kata ikram dengan riang
"kau memang kan,tadi elok je bersedih bagai..frust putus cinta la katakan,tapi sekarang bila ade jantan lain je ajak jumpa, terus berubah muka kau.excited tak tentu hala kan"bebel munir

aku melangkah kaki kearah muizz,muizz kelihatan pelik memandang aku dengan yusri
"muizz, kau dari mana ni?"tanya aku
"dari rumah hamzah"kata muizz
"kau buat apa kat rumah dia?"aku pelik
"breakfast"jawab muizz sepatah
"ooo ok eh ni aku nak kenalkan,abang yusri.kau ingat lagi tak?"tanya aku
"abang yusri mana?"tanya muizz ketika bersalaman dengan yusri
"abang yusrilah,yang waktu kita sekolah asrama dulu,yang handal main hoki tu"terang aku
"yus..oo oh abang yusri"air muka muizz kelihatan terkejut
"ye aku abang yusri, abang angkat azmeer.yang dulu satu sekolah dengan kau orang"kata yusri
muizz menganguk kan kepala.
"hey hamzah,amboi breakfast dengan abang muizz tak ajak abang sekali ek"jerit aku kepada hamzah yang muncul di muka pintu rumahnya.hamzah hanya tersenyum lalu menutup pintu rumah
"err kenapa dengan hamzah tu?"tanya ku kepada muizz
"tak ade apela"jawab muizz lalu berlalu masuk ke dalam rumah.
"ermm abang,jemputlah masuk rumah dulu"ajak aku
"tak bolehlah sayang,abang nak pergi rumah emak,nak ambil ijai"kata yusri
"ijai?oo yusrizal,anak abang.ermm ok"kataku lalu bersalaman dengan yusri
"abang pergi dulu k sayang,jangan nakal-nakal tau"kata yusri lalu mencium dahiku

malik membelek-belek telefon bimbitnya.malik masih lagi teringat pesan tunangnya.masih jelas tergiang-giang ugutan dari tunangnya itu.jauh malik mengelamun.

"hi,lama tunggu?"pertanyaan ikram membuatkan malik sedar dari lamunannya
"eh hi,taklah.duduklah"jemput malik
"ermm terkejut juga i bila u ajak jumpa tadi,yela i ingat u bussy hari ni."kata ikram
"taklah i tak kerja pun hari ni"kata malik
"tak kerja?kenapa?u tak sihat ke?"ikram mulai risau
"bukanlah,kalau i tak sihat tak delah i ajak u jumpa"kata malik
"oo habis tu?ermm ni mesti rindu kat i ni kan"agak ikram
"ermm tak juga.err macam ni,i ade hal penting sikit nak cakap dengan u"kata malik
"execuse me"pelayan menyampuk lalu meletakakn segelas air coke dan segelas air jus epal di hadapan mereka
"thank you"kata malik kepada pelayan itu
"tak sangka u ingat minuman kegemaran i"puji ikram
"ermm yeah"kata malik
"so.. apa yang u nak cakapkan?"tanya ikram lalu menyedut minumannya
"ermm i ..actualy it is hard for me to say this..but,ermm "malik mengelabah
"but what?"ikram hairan
"we have to stop this.kita tak boleh berjumpa lagi"kata malik
"...what?"ikram terkejut
"sebenarnya i dah bertunang,ingat tak last time kita jumpa kita ada 'buat' itu,dan tunang i dapat tahu pasal itu"kata malik
"pasal ape? pasal kita main?"soal ikram
"yes..sebab tunang saya perasaan leher saya ada 'lovebite' yang awak buat"kata malik
"i ingat u belum berpunya,i ingat u single"kata ikram
"ye memang i single,tapi single untuk ade relationship dengan lelaki,tapi hakikatnya i dah bertunang,dan i nyaris putus tunang sebabkan 'lovebite' yang u buat kat leher i!"kata malik tegas
"i minta maaf,i ingat u single,dan i ingat kita ada relationship"ikram mula sedih
"i pun nak sangat ade relationship dengan u,tapi kita dah kantoi.sekali tunang i dapat tahu pasal ini,dia pasti akan pasang orang untuk intip i!i jamin mesti ade orang yang sedang perhatikan kita.sebab itu i tak nak perkara yang tak diingini berlaku,dan untuk itu..i terpaksa berpisah dengan u..we have to stop doing this. kita tak boleh berjumpa lagi."kata malik lalu berdiri
"but malik,i ..i need u..i love u"kata ikram
"i am so sorry"kata malik lalu berjalan meninggalkan ikram seorang diri.

bunyi pancuran air dari bilik air kedengaran apabila aku menutup pintu rumah.aku duduk di sofa sambil menghidupkan komputer riba. hampir dua hari aku tidak membuka laman sesawang sosial facebook.aku agak terkejut melihat post-post wall ikram.kenyataan setiap postnya begitu memeranjatkan aku.bunyi pancuran air berhenti. kelihatan muizz berlalu keluar dari bilik air dengan bertuala sahaja.

"dah berapa lama kau jumpa yusri kembali?"tanya muizz
"huh? oh baru je"kataku
"patutlah mood kau berubah ceria baru-baru ni,sebab jumpa kekasih lama kau"sindir muizz
"so??"
"kenapa kau masih nak berjumpa dengan dia?kau tak ingat ke apa yang dia buat kat kau?kenapa kau masih lagi nak layan orang macam dia?"marah muizz
"kau kenapa ni cakap macam tu?"aku mula meninggi suara
"aku tak nak kau terluka"kata muizz
"yusri tu adalah penawar bagi segala luka aku!"kata ku
"dia dah buat kau merana,pasal dia kau dibuang sekolah,bukan kau seorang je,malah dengan aku sekali.sebab dia kawan-kawan dia pernah nak rogol kau dan belasah aku sekali! dan kau masih nak berhubung dengan orang macam dia?!!"tengking muizz
"kau ni kenapa? ye memang dia sebab segalanya berlaku! tapi segala kesusahan itu sebabkan kau juga! sebab kau sibuk sangat nak jaga tepi kain orang!!"balas aku
"aku sibuk?aku ni penyibuk kata kau??wei ingat balik! bila time kau susah dulu sape yang tolong kau?sape yang siapkan kerja rumah kau?sape yang siapkan segala assigment kau?sape yang tolong kau jawab exam time kau ponteng kelas? sape??sape kau cakap dengan aku sekrang,sape??"muizz bengis
"oo kau nak ungkit sekarang! kau nak berkira dengan aku sekarang!ok fine!!"kata aku lalu berlalu masuk ke dalam bilik.pintu bilik ku hempas sekuat hati.

aku berhenti melangkah.aku mengesat peluh yang mengalir membasahi mukaku. aku berteduh sebentar di bawah pokok rambutan di luar pagar rumah muizz. aku tersenyum sendiri bila melihat kediaman muizz. sudah hampir setahun aku tidak menjenguk muizz. terik mentari betul-betul hangat sebentar tadi kini mula berganti dingin,bila angin mula bertiup sepoi-sepoi bahasa sambil di ikuti alunan riang burung-burung tiong yang bertenggek di dahan pokok rambutan tempatku berteduh. suasana cerah mula berganti suram pabila awan mendung mula menutupi terik mentari. sambil tersenyum aku mula melangkah memasuki perkarangan rumah muizz.

hampir pukul 3petang,muizz berjalan seorang diri menghampiri perpustakaan. seperti yang dijanjikan hasnidah melalui kiriman sms kepada muizz sebentar tadi,mereka akan bertemu di perpustakaan. muizz sempat membetulkan rambutnya di hadapan cermin pintu masuk perpustakaan. muizz berjalan ke seluruh pelusuk rak-rak yang terdapat di perpustakaan mencari hasnidah. senyuman manis terukir diwajah muizz apabila melihat hasnidah sedang berborak dengan seorang perempuan lain disitu,mungkin rakan sekelas hasnidah fikir muizz.

"betul ke ni?"tanya rakan hasnidah
"betul la,buat apa aku nak tipu."jawab hasnidah.
muizz berhenti melangkah.muizz ingin memberikan kejutan kepada hasnidah.niat muizz untuk mengusik buah hatinya,muizz menunggu waktu yang sesuai.
"tak baiklah kau buat dia macam tu"kata kawan hasnidah yang masing-masing tidak sedar akan kehadiran muizz yang berdiri tidak jauh dari belakang mereka.
"bukan aku yang nak buat pun,dah dia yang syok kat aku.bukanya aku terhegeh-hegeh nak kat dia"kata hasnidah
"habis tu malam tadi apa cerita?"soal kawan hasnidah lagi
"dia ajak aku keluar makan dengan dia malam tadi. dia yang nak belanja aku,so aku ikut jela.."kata hasnidah
"lagi?lepas tu apa yang jadi?kau orang ade buat tu ke?"tanya kawan hasnidah
"eh pleaselah,aku tak desperate ok sampai nak buat benda-benda macam tu kat dia"kata hasnidah,dahi muizz mula berkerut mendengar kata-kata hasnidah
"habis tu?tak kan setakat keluar makan je?"tanya kawan hasnidah beria-ia
"well,masa dia hantar aku balik rumah aku tu dia adelah luahkan perasaan dia kat aku,ala-ala ayat jiwang juga lah dia guna hehehe"hasnidah ketawa
"eii yeke?haha dia cakap macam mana?"
"dia kata dia betul-betul jatuh cinta kat akulah, lepas tu dia kata abang tak paksa as untuk kata i love u kat abang lah, eii pleaselah..nak termuntah aku hahaha aku sebenarnya suka kat housemate dia tu je si azmeer yang handsome tu,bukannya muizz tu, he is so not my taste ok hahaha"ejek hasnidah
"hahahaha"tawa kawan hasnidah

muizz terkaku,kakinya seolah-olah berat untuk melangkah buat seketika.muizz tertunduk.seketika kemudian muizz mula berpaling dari hasnidah,buah hati yang dikasihinya yang baru sahaja melukakan hatinya.

"muizz,awak..awak ok ke?"tegur shidah yang berdiri di depan muizz
"ok"jawab muizz perlahan
"saya dah dengar tadi, muizz awak sabar k,jangan ma.."
"no i'm ok"kata muizz lalu berlalu pergi keluar dari perpustakaan.

telefon bimbitku bergetar. aku menjawab panggilan daripada yusri.

"hi sayang,buat apa je tu?"tanya yusri
"tak buat apa,baring-baring je ni"kataku
"malam ini nak jumpa lagi tak?"tanya yusri
"ermm ok je tapi abang boleh ke keluar malam ni?nanti isteri abang marah pula"kataku
"jangan risaulah,abang dah cakap kat isteri abang yang abang ada main futsal malam ni"kata yusri.
"oo ok kalau macam tu abang datanglah jemput adik kat rumah k"
"ok pukul 9 malam nanti abang datang"kata yusri

setelah tamat berbual dengan yusri sebentar tadi,aku kemudiannya melangkah ke luar rumah untuk memeriksa peti surat jika ada sebarang surat atau bil elektrik dan bil air yang sampai.aku melihat hamzah sedang menyidai beberapa helai pakaian diampaian
"sidai baju ke?"tanyaku
"ye"jawab hamzah sepatah dalam nada perlahan
"am dah makan ke?"tanya aku
"dah breakfast tadi"jawab hamzah
"oo breakfast dengan abang muizz ek?"tanyaku
hamzah hanya mengangukkan kepala.
"am ok ke?lain macam je abang tengok"tanyaku
hamzah diam membatu
"cuba cerita kat abang"kataku lalu melangkah ke halaman rumah hamzah
"eh,kenapa ni?"tanya ku lalu menarik hamzah untuk duduk di kerusi di hadapan rumah hamzah
"am malu bang,saya malu sangat-sangat"kata hamzah dalam nada gundah
"malu apa? cerita je kat abang.jangan nak malu-malulah"kata ku
"tadi saya buat perkara yang tak sepatutnya saya buat kat abang muizz"
"buat apa?"
"saya ingat dia pun sama macam saya"
"sama apa?am buat apa dengan dia?"
"saya malulah"
"kan abang dah cakap,jangan nak malu-malu dengan abang k"
"sebenarnya saya suka kat abang muizz."
"suka yang macam mana?"
"suka macam..ermm macam suak kat kekasih"
"huh?apa maksud hamzah ni?"
"bang,sebenarnya hamzah ni gay.saya gay bang.saya suka kat abang muizz,saya dah jatuh hati kat abang muizz"
"oh"
"saya cuba untuk cium dia tadi,sebab saya sayangkan dia.tapi dia rupanya bukan macam itu.dia marah-marah saya bang"
"sudah lah tu.janganlah macam tu.abang rasa muizz tak kan marah lagi kat hamzah.dia seorang yang memahami.tapi dia budak straight.bukan gay.dia minat kat awek.bukan kat laki. abang percaya yang dia sebenarnya dah ada awek kat kolej"
"abang,saya nak minta maaf kat abang muizz.harap lepas ini dia tak akan membenci saya lagi"kata hamzah
"jangan risaulah.dia ok"
"abang ok ke?saya gay..abang tak geli ke nak kawan dengan saya lagi?"tanya hamzah
"tak lah,abang ok je,janganlah nak fikirkan sangat perkara ini ye.sudah,pergi masuk mandi,dah nak masuk tengahari ni,tapi am belum-belum mandi lagi"kata ku

ikram menjadi murung.kekasih hatinya faizan dan juga lelaki yang diminatinya,malik pergi meninggalkannya. ikram bertambah sedih mengenangkan peristiwa dia di tinggalkan oleh kedua-dua insan tersebut.
ikram mencapai telefon bimbitnya,dia mencari nombor azmeer,lagi seorang kekasihnya untuk dihubungi.

"hello"jawabku sambil membetulkan rambutku akibat berlari tadi dari rumah hamzah untuk menjawab panggilan telefon
"hello sayang,ada kelas tak hari ni? i ingat nak jumpa dengan u..i rindu u sangat-sangatlah"kata ikram
"ermm i tak free lah"
"malam nanti?"
"pun i tak free,i banyak benda nak buat dan i rasa u tak payahlah hubungi i lagi lepas ni"kataku dengan lantang
"kenapa pula?"tanya ikram hairan
"u pergilah date dan kapel jelah dengan jantan-jantan yang u overnite kat facebook tu k. ingat jangan cari i lagi.i tak nak lagi ada apa-apap hubungan dengan u lagi!"kataku lalu memutuskan panggilan

bunyi bising kenderaan yang lalu lalang di belakang blok langsung tidak diendahkan oleh muizz. kehadiran shidah dibelakang muizz tidak disedarinya.shidah merapati muizz yang termenung sendirian di koridor belakang blok mekanikal. muizz kelihatan muram.sesekali muizz mengesat pipinya.

"ermm muizz,awak ok tak?"tegur shidah
"eh shidah,awak buat apa disini?"tanya muizz kembali
"saya yang patut tanya soalan itu,awak kenapa?termenung seorang disini?"
"tak de apelah"
"jangan nak tipu sayalah,saya tau,ni mesti disebabkan kejadian di perpustakaan tadi kan"
muizz tertunduk
"muizz,saya dapat juga rasakan sedikit sebanyak perasaan awak kini,biarlah muizz,awak lupakan jelah dia.janganlah nak menaruh harapan lagi pada yang tak sudi.saya tau ada jodoh lain yang sesuai untuk awak,tapi bukan dengan hasnidah.dia bukanlah gadis yang sesuai untuk awak,dia bukanlah seperti apa yang awak impikan."
"tapi saya sayang dia"
"tapi dia pula sebaliknya,malah sanggup dia memperlekehkan perasaan awak di depan rakannya.awak janganlah nak seksa diri awak dengan menaruh cinta pada insan yang menidakkan awak. janganlah awak nak beri hati awak untuk disakiti oleh insan seperti dia."pujuk shidah
"tapi malam tadi dia seolah-olah menerima saya"kata muizz dalam sebak
"dia hanya berpura-pura sahaja muizz,segalanya dah terbongkar sendiri,bukan hanya saya sahja yang mendengar segalanya tapi awak sendiri yang terang-terang mendengar dari mulut dia sendiri"
"kenapalah dia buat saya macam ini,apa kurangnya saya pada dia,kenapa juga dia pandang yang lain"
"muizz..sudahlah tu.janganlah awak nak selami lagi perasaan hampa awak itu dengan lebih mendalam kerna ia hanya akan menyeksa awak sahaja.sudahlah muizz"
"tapi.."
"tapi sudahlah ye..saya dah rasa apa yang awak rasa..dan sekarang baik awak mulakan hidup baru awak,buang rasa cinta awak pada dia jauh-jauh.biarkan awak bahagia dengan insan lain.biarkan dia nampak awak juga boleh bahagia dengan yang lain biarkan nanti dia yang merasa rugi sebab menolak cinta awak,buktikan pada dia awak juga mampu bahagia dengan insan lain!"
"terima kasih shidah..terima kasih banyak-banyak sebab sudi menyokong saya"
"apa gunanya kawan kalau tidak mampu ada ketika kawan kita memerlukan kita bukan"kata shidah lalu tersenyum bila melihat muizz mengukirkan senyuman
"saya kagum dengan awak..terima kasih.tapi,awak pula bagaimana,masih menyimpan perasaan terhadapa azmeer lagi?"soal muizz

malam itu segalanya indah,aku kini berjalan berdua bersama dengan kekasih hatiku yang sejati.cinta aku terhadap yusri sebenarnya tidak pernah lupus dari memoriku malah masih segar bunga-bunga cinta itu di dalam hati ini. aku benar-benar bahagia dengan yusri.aku tak sangka setelah sekian lama kami terpisah,namun yusri masih lagi denganku masih setia mencintai aku walaupun dia kini sudah bergelar suami orang.

"malam yang indah ini alangkah baiknya tiada penghujung kan"kata yusri ketika kami berjalan berdua melihat keindahan kotaraya.
"abang ni,walaupun tamatnya malam ini nanti tapi kita tetap akan bersama buat selamanya"kata ku
"terima kasih sayang.janji dengan abang ye sayang kita tetap selamanya"kata yusri

ikram yang berjalan murung sebentar tadi mula bersemangat melihat kekasihnya berada tidak jauh dari tempatnya berdiri. ikram mengunci semula keretanya mengunankan alat kawalan jauh.ikram melangkah merapati azmeer.ikram sedikit pelik melihat azmeer berjalan bersama dengan lelaki lain disisinya. ikram mendekati azmeer

"hi,"tegur ikram ketika menghampiri azmeer
"err hi awak buat apa kat sini?"tanya azmeer dalam keadaan sedikit terkejut
"awak tu buat apa kat sini?...sape ni?"tanya ikram sambil memandang yusri
"ni yusri abang angkat saya"kata azmeer
"oh dah ade abang angkat sekarang..sejak bila ni awak ade abang angkat?"nada ikram meninggi
"yang kau sibuk sangat ni pehal?kau sape?"tanya yusri dalam keadaan tidak puas hati
"sape aku?kau nak tau sape aku? aku ni BF azmeer"kata ikram
"bf?mir ape ni??"tanya yusri terkejut

setelah selesai singgah di kedai serbaneka 7e, shidah dan muizz berjalan berdua berhampiran sebuah bank. malam itu shidah mengajak muizz untuk keluar bersama bagi melupakan dan menceriakan muizz dari kejadian tadi bagi merawat luka dihati muizz.

"terima kasih sebab sudi menceriakan saya"kata muizz
"tak de apela, awak ni janganlah cakap begini.saya kan kawan,kita kene happy-happy selalu k,saya tak nak kawan saya dalam keadaan duka je"kata shidah
"bertuahnya lelaki yang dapat shidah ini,hati shidah sungguh murni sekali"puji muizz
"awak ni..ade-ade jela, ermm kejap ek muizz saya nak singgah kat maybank kejap"kata shidah
"ok tak pe,saya tunggu awak kat sini"kata muizz.shidah berjalan masuk ke dalam bank mengunakan mesin ATM Maybank

"abang,dia ni sebenarnya bekas bf mir,saya tak dia lagi saya tak de apa-apa dengan dia lagi"tegas azmeer
"amir?ape yang awak cakapkan ni?saya masih bf awak tau!"tengking ikram
"azmeer.."sampuk yusri
"macam ni bang..wei ikram,mulai sekarang i dah tak de apa-apa dengan u lagi ok! i nampak sendiri dan baca sendiri segala update u pasal jantan lain kat fb u! u cakap u overnite dengan jantan itulah jantan inilah,so i tak nak bercouple dengan u yang jenis bukan setia!"marah azmeer
"hah! kau dengar sendiri apa yang azmeer cakap.baik kau blah sebelum aku tuam muka kau tu"ugut yusri
"apa? tak kan sebab facebook u nak putuskan hubungan kita!"ikram membantah
"ye memang sebab facebook dan yang paling utamanya adalah sebab u! sebab u curang dengan i! u main dengan lelaki lain! jadi tolong tinggalkan i,i dah tak nak ada papa-apa hubungan terhadap lelaki macam u.lelaki yang curang dan menjalinkan hubungan dengan lelaki lain! i tak nak jumpa u lagi.i tak nak ada apa-apa dengan u dan anggap kita tak pernah kenal! baik u pergi dari sini"marah aku
"kau sendiri dengar apa yang dia cakap baik kau bla sebelum kau di malukan kat tepi jalan ni!"ancam yusri
"k fine! kalau ini yang u nak azmeer..ingat ni if i cant have u,i will destroy u!"kata ikram lalu berjalan pergi meninggalkan azmeer dan yusri
"adik ok ke? siapa sebenarnya mamat tu?"tanya yusri
"ok"kata aku melihat ikram yang hilang dari pandangan mataku
"rupanya adik bukan seperti apa yang abang sangkakan. adik pun tak kurang 'hebatnya' ye"sinis yusri
"apa ni bang?apa maksud abang?"tanyaku pelik
"kononya kau hanya cintakan aku seorang je tapi kau juga sebenarnya dalam diam menjalinkan hubungan dengan orang lain"kata yusri
"abang,segalanya terjadi begitu cepat,adik belum sempat nak jelaskan apa-apa pada abang lagi"kataku

muizz kelihatan pelik melihat azmeer sedang berdiri bersama dengan yusri id seberang jalan tempat dia berdiri sekrang,muizz melihat ke dalam bank,shidah masih lagi tekun menggunkan mesin ATM di dalam bank.muizz mula berjalan mendekati azmeer dan yusri di sebrang jalan. manakala,ikram kelihatn bengis memasuki ke dalam keretanya
'tak guna punya budak,kau tolak cinta aku,kau reject aku! sudahlah ramai yang reject aku kebelakangan ini.tapi bukan kau.kau tak boleh lari dari aku! kalau aku tak boleh dapatkan kau,aku akan musnahkan kau suapaya tak de sape boleh dapatkan kau!'enjin kereta mula dihidupkan ikram

"tak payahlah kau nak jelaskan apa-apa lagi"kata yusri
"abang jangan macam ni,segalanya dah selesai kini.saya bukan milik dia lagi,saya milik abang kini,saya hanya cintakan abang sahaja!"kata azmeer lalu memegang tangan yusri
"tapi kau dah lukakan hati aku,aku dah hilang kepercayaan pada orang seperti kau ni!"kata yusri lalu menarik tanganya dari pegangan azmeer
"azmeer apa ni?kenapa bising ni?"tanya muizz yang berjalan di belakang muizz
"eh yang kau sibuk sangat ni pehal hah??"jerkah yusri
"muizz apa yang kau buat kat sini?macam mana kau leh datang sini?"tanya azmeer
"itu bukan hal nya sekarang,aku tak nak kau jumpa dengan mamat ni lagi.dia dah banyak rosak kan kau!"tegas muizz
"wei kau cakap ape ni? pehal kau tuduh aku ni perosak lak?"marah yusri lalu menolak badan muizz
"dah memang kau perosak kan! kau yang rosak kan azmeerkan..kalau bukan sebab kau,azmeer tak akan menajdi begini.tak kan jadi gay macam kau!"tengking muizz lalu menolak badan yusri
"kurang ajar!kau memang nak kene ni"yusri menumbuk muka muizz
"wei sudahlah jangan bergaduh,malulah kalau orang nampak ni"kata azmeer cuba meleraikan pergaduhan antara yusri dan muizz
"kau jangan masuk campur!"tengking yusri lalu menumbuk muka muizz
muizz membalas tumbukan yusri diperut yusri.yusri kemudia menampar dan menumbuk muka muizz lagi.azmeer cuba meleraikan pergaduhan mereka.tapi yusri menolak dan menumbuk azmeer.azmeer terjatuh ke belakang.muizz cuba mendapatkan azmeer.tapi ditendang yusri.belakang badan muizz disiku yusri lagi,memang tidak dinafikan tubuh sasa milik yusri memang susah untuk dilawan muizz.mulut muizz mula berdarah apabila yusri menumbuk berkali-kali muka muizz.

shidah terpinga-pinga mencari dimana hilangnya muizz,dompetnya di masukan kedalam beg tanganya.shidah segera menoleh ke arah seberang jalan apabila terdengar bunyi raungan dan pekikan dari beberapa orang lelaki yang kelihatan bergaduh di seberang jalan itu.
"Muizz!"jerit shidah yang mula melangkah laju menyeberangi jalan mendapatkan muizz yang sedang dibelasah seorang lelaki berbadan sasa.

"abang sudah lah tu!"jerit azmeer yang cuba berdiri
"kau jangan masuk campur! biar mati si lahanat ni aku kerjakan!!"jerit yusri yang berterusan menumbuk muka muizz yang mula bengkak dan berdarah dimulutnya akibat bibirnya yang pecah ditumbuk ganas oleh yusri.
"aku memang benci kau sejak sekolah lagi!kau yang menjadi penghalang bagi segala urusan aku! nah kau rasakan sekarang balasannya sial!"jerit yusri lalu menendang muizz yang tidak bermaya itu.
tubuh muizz terpelanting ke tengah jalan akibat di tendang padu oleh yusri

'DDUMMM!!'badan muizz kelihatan melayang di udara akibat di langgar sebuah kereta. muizz terbariing kaku tidak bergerak di tengah jalan..

"MUUIIZZ!!!!"jerit azmeer lalu berlari mendapatkan muizz yang kaku berlumuran darah badannya di tengah jalan
"YA ALLAH!! MUIZZ!!"shidah berlari mendapatkan muizz.

kereta yang dipandu ikram yang baru sahaja melanggar muizz terhenti seketika. ikram tersentak.bukan azmeer yang patut dilanggarnya tapi rakan baik azmeer,muizz. dada ikram berdegup kencang.ikram memasukkan gear dan memecut laju meinggalkan muizz,shidah dan azmeer.

yusri kelihatan pucat.matanya terbeliak.yusri berundur beberapa langkah ke belakang.

"puas kau?kau dah puas sekarang ke sial??kau buat kawan aku macam ni! kau dah puas ke sial??!!!"pekik azmeer sambil merangkul kepala muizz di ribanya

yusri mengelengkan kepalanya berkali-kali..yusri kemudiannya melarikan diri dengan segera meninggalkan azmeer,muizz dan shidah. shidah menangis berterusan.azmeer meraung memangil-mangil nama muizz.

"muizz,maafkan aku muizz,sabar,muizz kau akan ok..kau akan ok.!!"cakap azmeer
"tolong!! tolong!!"jerit shidah kepada orang ramai yang menjengah keluar dari tingakap blok-blok disitu.
orang ramai mula berpusu-pusu menghulurkan bantuan,jalan mula dibanjiri orang ramai..muizz masih tidak sedarkan diri. matanya terpejam rapat..ambulans kemudianya sampai ke tempat kejadian

jambangan bunga di letakkan disisi atas meja disisi katil.azmeer kemudiannya berdiri disisi katil muizz.mata muizz masih terpejam rapat.pintu bilik wad terkuak.kelihatan shidah muncul membawa sebakul buah tangan.
shidah tersenyum mlihat azmeer.azmeer membalas senyuman shidah.

"sabarlah mir,saya percaya muizz akan sedar juga nanti"kata shidah sambil menepuk-nepuk bahu azmeer
"terima kasih shidah,sebab sudi ambil berat pasal muizz"kata azmeer
"muizz kan kawan saya dan saya juga kawan awak.kawan kan ambil berat antara satu sama lain"kata shidah
"terima kasih"kata azmeer.
"saya dengar berita,lelaki yang yang melanggar muizz ini telah diberkas 2hari lepas,dan lelaki yang membelasah muiiz juga telah ditangkap semalam"kata shidah
"baguslah..mereka memang patut ditangkap.biarkan mereka menerima hukuman yang setimpalnya!"tegas azmeer
"ermm awak dah makan ke?muka awak kelihatan pucat je ni mir.kenapa ni?"tanya shidah risau
"saya tak de apelah,awak janganlah risau"kata azmeer
"saya tau dah hampir seminggu awak berada disini,di hospital ini menemani muizz.sampaikan diri awak sendiri tidak terjaga.awak kene juga berehat"kata shidah
"saya ok lah shidah.awak janganlah risau,saya kene ada dengan muizz,saya nak sangat muizz lihat saya disisinya bila dia membuka matanya nanti"kata azmeer
"tapi azmeer,awak pasti tak mau muizz lihat keadaan awak begini,yang tidak terurus.muizz tentu risau melihat keadaan awak begini bila dia sedar nanti"kata shidah
"saya nak minta maaf kepada muizz sebab saya banyak kali melukakan hati dia.banyak sangat saya menyusahkan dia.saya tak pernah bahagiakan dia.saya nak sangat minta maaf kat dia..dia adalah kawan saya yang terbaik pernah saya ada,dan saya dah anggap dia macam abang saya yang sentiasa menjaga saya,saya dah banyak berdosa kepadanya.saya nak sangat jadi orang pertama yang dia lihat dan saya nak jadi orang pertama yang mendengar suara kemaafan darinya"
shidah kelihatan sayu dan air matanya mual bergenang
azmeer hanya mampu tersenyum sambil air matanya menitis keluar.
"awak sabarlah k..biar saya pergi belikan makanan untuk awak ye,bagi awak bersemangat sikit,biar muizz gembira melihat awak dalam keadaan bermaya nanti"kata shidah cuba tersenyum
"baik,terima kasih shidah"kata azmeer
shidah berjalan keluar dari bilik wad.

azmeer mengusap-usap rambut rakan baiknya yang hampir seminggu tidur tidak bergerak di atas katil. air mata azmeer mula gugur melihat keadaan muizz yang kepalanya berbungkus dan kakinya bersimen.azmeer memegang tangan muizz.tangan muizz diciumnya. airmatanya mengalir deras

"maafkan aku muizz,maafkan aku sangat-sangat!aku sayang kau muizz,tolonglah jangan tinggalkan aku."azmeer menangis samahu-mahunya.

"tak..tak ma..machola ..kau ni..menangis macam pondan"muizz bersuaran serak tersekat-sekat
"muizz!! kau dah sedar! Alhamdulillah!! kejap aku panggil doktor! doktor!! doktor!!"jerit azmeer kelihatan riang dalam tangis
"mir.."
"kejap muizz kejap doktor sampai kejap lagi.."azmeer bersungguh-sungguh berkata sambil air matanya di kesatnya

shidah membuka bekalan makan yang dibungkusnya di kafeteria hospital lalu diberikan kepada azmeer.azmeer kelihatan begitu ceria kini bila melihat muizz sudah sedar dan mampu tersenyum melihat gelagatnya
"kau tak boleh makan lagi muizz,jadi kau tengok jela aku makan ek,biar aku jadi wakil kau makan makanan ni hehehe"seloroh azmeer
"jahatkan azmeer ni,kalau saya tau tadi saya tak nak belikan makanan untuk dia"muncung shidah
"azmeer ni tak jahatlah shidah tapi cuma nakal je hehe"kata muizz cuba ketawa
"hahaha nakal bertempat k"kata azmeer
"ermm hehe oklah kau orang,shidah balik dululah ye,dah agak lewat ni,shidah kene balik rumah"kata shidah lalu berdiri
"baik terima kasih shidah,sebab sudi menjaga saya selama ini"kata muizz
"tak de apelah,awak ingatkan lagi pesan saya kan.."kata shidah
muizz tersenyum.
"hehe ok shidah.jangan risaulah mir akan jaga muizz ini elok-elok,saya kan ada.. terima kasih ye sebab belanja makan ni"kata azmeer
"baiklah,saya balik dulu,esok jumpa lagi k..Assalamualaikum"kata shidah lalu berlalu keluar
"Waalaikumsalam"jawab muizz dan azmeer
"baik kan shidah tu,untunglah sape dapat dia"kata azmeer
"kaulah yang beruntung"kata muizz tersenyum
"kenapa pula kau cakap begitu?"tanya azmeer
"sebenarnya azmeer,shidah tu sebenarnya amat menyukai kau. dia dah luahkan perasaan dia terhadap kau pada aku dulu,tapi dia tak berani nak luahkan pada engkau.."
azmeer terdiam
"mir,kau kawan aku..aku nak lihat kau bahagia"tambah muizz lagi
"hurmm aku tak boleh muizz"kata azmeer
"kau boleh mir, kau boleh berubah..percayalah cakap aku..aku tau hati kau sudah lama tertutup untuk wanita,tapi percayalah cakap aku,shidah adalah kunci untuk membuka pintu hati kau tu"kata muizz
"muizz.."
"berilah peluang untuk kau percayakan cinta sejati yang hakiki untuk kekal di akhirat nanti.aku sayangkan kau azmeer,aku nak sangat kau bahagia di dunia dan di akhirat nanti"kata muizz
"terima kasih muizz..aku kan cuba, doakanlah yang terbaik untuk aku"kata azmeer
"sentiasa ku doakan untukmu wahai sahabatku"kata muizz
"kau pula bagaimana,bagaimana kau dengan hasnidah?"
muizz terdiam..
"muizz..kenapa ni?ada yang tak kene ke?"tanya azmeer
"tak delah aku ok..cuma jodoh aku bukanlah dengan hasnidah."kata muizz lalu berpaling ke arah jendela hospital
azmeer terdiam..
"kau kawan aku muizz..kau kawan sejati aku..aku nak kekal bersahabat dengan kau,buat selamanya"kataku
"azmeer,memang itulah yang aku harapkan"kata muizz
"muizz..kau memang rakan sejati aku..tolong jangan tinggalkan aku..aku tak puas untuk bersahabat dengan kau lagi..janji dengan aku..kau tetap ada untuk aku"
"jangan risau mir, aku janji.. aku janji dengan kau pada saat ini dan waktu ni..aku tetap ada untuk kau buat selamanya..walaupun mungkin aku dalam 'bentuk' lain nanti..aku tetap ada untuk aku.. kau janganlah risau.. sebab... aku kan ada"
aku hanya tersenyum melihat muizz tersenyum.

Aku mencium skrin telefon bimbitku sebanyak tiga kali. surah yasin yang terpampang di skrin telefon bimbitku ku tutup. setelah selesai ku sedekahkan yasin,batu-batu kecil ku sentuh hinggalah kepangkal batu nesan. masih jelas lagi terukir nama 'Mohd Muizzudin bin Hamdan', nama sahabat karibku.aku termenung lagi mengingatkan saat doktor mengesahkan kematianmu muizz,setelah hampir 4 hari kau sedar dari koma,kau mula pengsan semula ketika cuba untuk berdiri ke bilik air,kau cakap padaku kau nak berjalan ke bilik air untuk mengambil wuduk.tapi hanya selangkah selepas itu kau rebah ke lantai. aku bagaikan terkena histeria melihat keadaan kau ketika itu..kau dibedah kembali dan doktor cuba menyelamatkan kau. doktor memaklumkan yang kau mengalami pendarahan di paru-paru ketika kau berdiri untuk berjalan ke bilik air.pendarahan tersebut begitu serius sekali.kerana luka lamamu belum sembuh sepenuhnya dan doktor tidak berjaya untuk selamatkan kau. rupanya sayang aku terhadap kau tidak boleh menandingi sayangnya ALLAH terhadap kau,kau akhirnya dijemput-NYA.kau pergi meninggalkan aku buat selamanya.janji kau padaku tidak berkekalan lama.tapi aku redha muizz.aku tetap redha atas permergianmu.kini segala kehendakmu dulu ku turuti.aku amat merindui kau.terlalu amat merindui kau muizzudin!

aku mengesat air mataku,.aku menoleh ke arah sebuah kereta BMW.kelihatan isteriku shidah berjalan keluar dari kereta dan berdiri melambai-lambai tanganya ke arahku,begitu juga dengan anak sulungku Hazrul. aku tersenyum. mataku beralih kepada kepala nesan milik kubur kawanku...

 'aku turuti pesanmu wahai sahabatku,aku kini sudah berbahagia bersama dengan keluargaku.isteriku shidah,perkahwinan kami dianugerahkan dengan seorang cahaya mata.hazrul namanya..terima kasih muizz,kau banyak mengajarku,kau banyak memberi tauladan kepadaku..kau memang sahabat sejatiku dari hidup hingga mati,tiada siapa yang dapat mengantikan tempat kau dihatiku wahai temanku'

aku berdiri dan berjalan keluar ke arah pintu keluar tanah perkuburan islam.langkahku terhenti.aku menoleh kembali ke arah puasara temanku,muizz..
'aku pergi dulu sahabatku.tapi aku janji akan kembali lagi.mungkin sampai waktunya aku akan berada betul-betul disisimu wahai sahabatku..'
'aku ingat janjimu,aku pegang janji mu..hingga kemati janji mu ku turuti.. jangan risau tentang segalanya kerana aku tetap ada untuk mu... '

'MUIZZUDIN..AKU KAN ADA..KITA KAN KAWAN..BUAT SELAMANYA!'

~TAMAT~

35 comments:

  1. Jalan cerita yg sgt baik. Awak ada bakat yg bagus.teruskan berkarya

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas komen anda..saya masih junior dalam bidang menulis ini..komen2 anda sedikit sebanyak memberi dorongan untuk saya terus menulis dan menjadi penulis yang baik
      terima kasih

      Delete
  2. seriously, cerita ni mmg menarik..
    dan, sedikit sebanyak, memberi keinsafan pada yang membacanya.

    thanx khuzairi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sebab menyukai hasil tulisan saya ini..sedikit sebanyak dpat juga kita pengajaran dari cerita ini..

      thanx Gre@+ GuyzZ..

      Delete
  3. I love the ending so much... (T.T)
    kisah khidupan di asrama dlm cerita nih sdikit sbnyak mcm hidup sy dulu.. kenangan pahit tapi boley jd pengajaran....

    ReplyDelete
  4. cedey sih huhu

    ReplyDelete
  5. benci sial cerita ko. macam haram. aku tak suka ending ko. spoil gile. kawan mcm muiz tu patut mampos je. mengganggu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo x suka xpe..aku phm..pape pon thanx sbb membaca

      Delete
    2. ish bodoh sial si anonymous ni...
      tak suka sudah ...
      baguslah endingnya...
      sekurang kurangya azmir kembali kepangkal jalan...
      yang ko baca sampai habis kenapa? ko nak kekal terus dalam dosa ka?...

      khuzai ..... pedulikanlah ..kalo boleh buat lagi cerpen yang boleh jadi pengajaran ..moga dapat menyelamatkan kita dalam kehidupan yang singkat ini..:)

      Delete
  6. cerita yg menarik...

    lumrah dalam kehidupan, ya kita susah nak berubah sebelum tiba musibah,ya kita boleh berubah jika kita ingin berubah ...

    ReplyDelete
  7. ciyes citer best gak..btul..gay patut berubah..satu hari nanti kite mesti nak ade zuriat gak..nak ade famili..n kehidupan yg sempurna..hidup ni sementara je..ak mmg setuju ending ni..walaupun gay, xp xsemestinya forever nak jadik gay gak..aku harap ramai gay bace mcm ni..bg kesedran sikit..ak tahu ramai gay yg akan ban ak kalo ckp mcm ni..xp percaye ar..bende gay ni sume xkekal..cheeewaahhhh..da jadik ustat aku..hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..betul juga tu..kehidupan plu sebenarnya bukanlah bersifat abadi..carilah cinta yang hakiki dan kekal di akhirat nanti..terima kasih saudara sudi komen dan membaca karya ini

      Delete
  8. Hampir nak nages tapi tk kuar air mata..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala kalo nak kuar aik mata..ko curah jer minyak kapak ..tak pun ko jolok mata ko tu biaq kua ayaq hehehehe
      jangan marehhhh..gurau sajo..

      Delete
  9. sedih sial baca cte nieh...persahabatan akan tetap kekal sampai mati..karya yg mantap bro

    ReplyDelete
  10. Saye bru jerk bace novel gay plu dlm blog nie...memang btol..sumpah sedeyh....tpi best lgi novel sisi gelapku....menangis aq...muahaha....kredit to the penulis wat citer cmnie...hehe...terbaik:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe terima kasih sbb sudi menjenguk dan melapangkan masa untuk membaca karya2 saya..saya hargai masa awak utk membaca novel di blog sy ni tqvm

      Delete
  11. Ya Allah.. Sedihnya. . Berjurai air mata I baca citer ni. Well done author! Well done!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanx sebab sudi membaca..sy hargai sangat2

      Delete
  12. Khuzairi.....teruskan menulis,pasti bakat anda akan terserlah lagi di masa hadapan....ur fan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. baik..saya akan menulis demi awak..btw thanx sbb komen dan membaca karya2 saya

      Delete
  13. there are times when people needed 'the push' to change.. unfortunately for this story, the lost of his one truly friend. but, overall.. this was a great story. keep up the great work, buddy!

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah bro...terbaekk...slot terakhir mesti ad pengajaran....skali bca kena abis kan jugak..moga berjaya dalam hidup bro... persahabatan kekal selama nya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baguslah kalo suka baca.. Terima kasih sebab komen dan sudi baca karya saya

      Delete
  15. pengakhiran cerita yg mnyentuh hati....tak sedar air mata ni menitis....
    Tahniah ats karya yg indah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sebab sudi baca dan hayati karya saya.. Yang baik dijadikan tauladan..yang buruk jadikan sempadan

      Delete
  16. nak menangis aku baca..terharu betul

    ReplyDelete
  17. Salam khuzai.
    Aku benci btol nak bace karya2 ko ni, sebab kesan dye mendalam sangat. Sampai mmbuatkan aq xbleh belajar, even time tngah nak exam. Hahaha. But thts actually a good thing, coz i think we (plu) enjoy too much of our sinful desires, untill sometimes we overlook the boundary of our actions. I still remember Zack Hunter's blog, and i bet some of u guys know bout this person im talking bout. The writer of this blog once quoted "janganlah jadi pelampau pada tuhan yg mncipta". But we often take this for granted dont we? Thts why this kind of novel is impotant, not only that it gives us the joy with its lustful imagination, it also reminds us of what should have been done before it goes wasted. Anyway, Bravo khuzai

    ReplyDelete
  18. tahniah, satu jalan cerita yang menarik dan memberi seribu satu keinsafan untuk kembali ke pangkal jalan.. tahniah sekali lagi...

    ReplyDelete
  19. Wau, tk sangka, cerita ni mmg terbaik,
    Nagis gak bla ending dia c ni. Tp awk mmg penulis yg baik.. mampu mencarap sesuatu buat semua, biar pon dunia PLU banyak tentangan, tp awk berjawa tunjukkn yg PLU ni pon mampu memberikan sedikit keinsafan buat yg maisih tegar dlm dunia yg cm ni.. tp ape2 pon, awk terbaik,
    Sisi gelap ku, pon best, biar pon novel lama, tp ada 1000 makne buat sy..
    Ape2 pon, teruskan berkarya ok, jgn mudah berhenti..
    Biar pon ada 18sx, tp byak kesedaran yg blh dipelajari dri semua penulisan awk..
    Aper2 pon, awk terbaik..
    -kimee-

    ReplyDelete
  20. Sedih sunguh2..x bleh tahan airmata dr keluar..klu r aku bleh jd cam azmir mampu kembali jd straight cam cite ni bestnya r.ending yg sgt2 mengharukan.

    ReplyDelete
  21. Aku nangis wey baca ending cerita ni.....

    ReplyDelete