22 August 2011

Aku Kan Ada ~part 7=~Asrama -part 5- ~



~Asrama -part5- ~

Aku menjadi binggung. Aku tidak mengerti apa yang sedang berlaku. Aku melihat arshad mula mengigil. Arshad sebenarnya seorang yang penakut. Tapi berani untuk membuat kesalahan Cuma takut untuk menghadapi hukuman. Aku hanya mengenali dua dari empat lelaki yang berada di dalam bilik itu. Yusri dan aswadi merupakan pemain hoki sekolah yang popular, lagi dua lelaki itu tidak ku kenali,namun aku percaya mereka juga adalah pelajar senior.

“wei budak, aku nak lepas ni kau balik dorm kau. Jangan kau datang kat sini untuk isap rokok lagi. paham! Dah berambus!”marah lelaki yang menagkapku tadi kepada arshad. arshad berlari laju menuju ke bilik dormnya.
“kenapa kau lepaskan budak tu?”tanya seorang lagi lelaki dalam bilik itu.
“aku dah hilang mood dah. Baik aku balik tidur”kata lelaki itu lalukeluar dari bilik
“kau makanlah sorang-sorang budak ni yus,makan sampai puas!”kata aswadi lalu berjalan keluar dari bilik di ikuti lelaki yang menangkapku tadi.

“mir tak apa-apa?”tanya yusri
“ok je”jawabku.
Lampu bilik di padam yusri.kami berdua berjalan keluar bersama dari bilik.

“abang nak buat apa sebenarnya tadi dengan dorang?”tanyaku
Yusri tersenyum.tidak menjawab soalanku.
“dah jom ikut abang”kata yusri lalu menarik tanganku.

Kami berdua berjalan berpimpinan tangan. Aku tidak tahu kemana yusri ingin membawaku. Sesekali yusri menyuruhku tunduk apabila ada cahaya dari suluhan lampu suluh warden yang membuat rondaan. Aku dan yusri duduk berdua di koridor blok lama di belakang surau. Suasana agak gelap hanya cahaya lampu jalan yang menerangi penjuru bangunan.

Muiz sedar dari tidurnya. Perutnya tiba-tiba memulas sakit. Muiz tidak tahan ingin membuang air. Muiz berjalan perlahan ke katil azmir. selimut diselak muiz dan alangkah terkejutnya muiz apabila mendapati azmir tiada. Di sebalik selimut itu terbaring keras bantal peluk milik azmir. muiz masak dengan perangai sahabatnya itu. Azmir tidak serik-serik lagi. muiz pasti azmir sekarang ini sedang merokok bersama arshad. Muiz segera ke tandas. Perutnya sakit untuk membuang air.

“kau nak tak rokok ni?”tanya kawan aswadi ketika mereka bertiga kembali ke bilik dorm.
“simpan jela.”jawab aswadi
“qimie,kau nak tak?”
“kau simpan jela dulu Ed”kata qimie atau nama sebenarnya hakimi
“kenapa muka kau masam je ni?”tanya ed atau Syahid kepada aswadi
“aku tak paham lah dengan yusri tu,selama ni kalau dapat je budak terus on,tapi malam ni lak lain. Dah la budak tu jambu sangat ku tengok. Yusri lak lelebih. Nak makan sorang ar tu”rungut aswadi
“lantak dialah”balas hakimi

Aku melabuhkan punggungku disebelah yusri. Kami berdua duduk di atas tangki air besar. Aku tak tahu lak tempat ini boleh masuk, cantik lak tu permandangan kat sini. Yusri memeluk badanku supaya bersandar di badannya. Aku mengemgam erat tangan yusri. Terus terang ku katakan, yang aku sebenarnya tidak pernah menyangka aku akan berbuat begitu kepada yusri yang merupakan seorang lelaki. Lelaki yang meragut keterunaanku.

“cantik kan langit malam ni?”kata yusri memulakan perbualan
“erm”jawabku
Yusri mencium dahiku. Kepalanya digesel-geselkan ke kepalaku
“kenapa abang jadi macam ni?”tanyaku
“jadi apa?”
“suka kat lelaki”kataku
Yusri terdiam. Bunyi cengkerik mengantikan suara yusri kini. Yusri terdiam agak lama.
“abang jadi mangsa”katanya
“mangsa?”
“azmir muda lagi. banyak benda tak tahu.lambat laun nanti azmir akan mengerti”kata yusri

Mulutku terkunci. Banyak persoalan mula timbul di benak fikiran ini. awan langit yang gelap itu di limpahi dengan cahaya kerdipan bintang mengantikan bulan yang tidak muncul pada malam ini. suasana dingin menikam tulang. Aku mengigil sedikit. Yusri memeluk ku erat. Agaknya sedar akan ksejukan yang ku alami. Yusri merapatkan bibirnya k leherku. Leherku disedut dan hisapnya manja. Bulu roma ku meremang tak kala lidahnya menjilat-jilat telingaku.

Hampir sejam aku duduk berdua dengan yusri di tangki air. Yusri menghantarku kebilik. Yusri sempat mencium pipiku sebelum berlalu pergi. Aku hanya tersenyum. Aku kembali ke katilku. Sedikit terkejut melihat katilku tidak seperti yang ku tinggalkan tadi.

“baru balik ke?”tegur muiz
“haaii terkejut aku”aku terkejut apabila mendapati muiz masih belum tidur lagi
“dah puas ke tadi?”tanya muiz
“puas? Apa yang puas?”tanyaku hairan
Aku melabuhkan punggung ku ke katil.
“berdating dengan yusri”kata muiz
“apa?macam mane kau tahu?”tanyaku
“aku nampak kau dengan dia tadi berpelukan kat atas tangki air kat blok D”
Aku terkejut. Dadaku berombak-ombak.
“kau memang dah berubah kan sekarang ni”tambah muiz lagi
Aku tidak berkata apa-apa, aku lantas baring dan menarik selimut bagi menutupi badanku
“mir, kau tahu tak apa yang kau buat tu salah.”kata muiz
“dulu kau gak yang tak suka bila yusri buat kau macam tu tapi kenapa sekarang dah lain?”
“mir,aku tak nak kau berubah”tambah muiz lagi
Aku hanya berdiam diri. Suasana sunyi. Hanya bunyi kipas yang berputar ligat di syiling kedengaran. Begitu juga dengan dengkuran dari pelajar lain.

“yusri,sini jap”panggil aswadi
“pehal?”tanya yusri bila mendekati aswadi yang sedang duduk dengan hakimi di dalam kelas
“hujung minggu ni nak keluar tak?”tanya hakimi
“pergi mana?”
“macam biasa lah. Aku nak keluar dengan awek aku.  Wadi pun nak keluar dengan awek dia gak. Kau ajak lah awek kau sekali”cadang hakimi
“ok boleh je.”kata yusri
“aku nak kau bawak Julia,awek kau bukan dengan budak jambu tu”tegas aswadi
“pehal kau cakap macam tu lak?”soal yusri kehairanan
“sekarang ni aku nampak kau dengan budak jambu tu bukan main rapat lagi.”kata aswadi
“budak tu aku dah anggap macam adik aku.sebab tu aku rapat dengan dia”
“memangla rapat,sebab hari-hari kau leh dapat”perli aswadi
“dapat ape?”
“eleh,tak payahla kau nak berdalih lagi.buat-buat tak tahu lak”
“bukan senang nak dapat kat dalam ni.kalau dah dapat seorang,kena jaga elok-elok,jangan sampai terlepas.”kata yusri sambil tersenyum.
~bersambung~

No comments:

Post a Comment