18 August 2011

Aku Kan Ada ~part 5=~Asrama -part3- ~



~Asrama -part3- ~

Yusri kemudianya ke padang hoki. Sebelum dia mengambil kayu hoki yusri sempat mengenyitkan matanya ke arah aku. Aku hanya membalas dengan sebutir senyuman kosong.

“kau pergi mana dengan yusri?”tanya muiz ketika menghampiri aku yang sedang duduk di bangku
“tak de mana”jawabku
“mir,kau kawan aku,sejak kita masuk sekolah ni kau dah banyak berubah. Dulu kau tak macam ni,kenapa ni?”tanya muiz lalu duduk di sebalahku
Aku hanya berdiam diri. Hatiku sedih, mengenangkan apa yang ku lalui sepanjang disini. betul kata muiz, aku banyak berubah, semua ni akibat dari pergaulan dengan rakan-rakan yang salah iaitu rakan-rakan yang bermasalah.
“mir,kau ok ke?”tanya muiz sambil mengusap lembut bahuku
“aku nak pergi mandi.aku letih ni”kataku lalu bangkit dari bangku dan berjalan lemah ke bilik dorm. Aku sempat menoleh ke arah yusri. Yusri sedang leka bermain hoki dengan teman-temannya.

Ketika mandi aku menyentuh lubang duburku. Bengkak di duburku semakin susut. Tapi rasa perit masih ada bila aku menyentuhnya dengan kuat. Aku mula menangis. Hatiku tersentuh dengan kata-kata kawan baikku muiz sebentar tadi.

“belum pernah kau pergi prep ni kenapa malam ni kau nak pergi lak?”tanya aswadi kawan yusri
“biarlah,sibuk jela kau ni”kata yusri

Yusri dan aswadi masuk beriringan ke dalam bilik prep. Disitu aku dan muiz sedang mengulangkaji pelajaran. Aku sedang menyiapkan kerja sekolah subjek sains yang diberi cikgu pada pagi tadi.

“muiz aku nak pergi toilet jap ek”kata ku apabila melihat yusri dan hadi masuk ke dalam bilik prep.
“oh ok”kata muiz
“kau jaga barang aku ni ek.”
“kau jangan pergi lama pulak”kata muiz
Aku berdiri dan berjalan laju keluar dari bilik prep. Mata yusri dapat menangkap kelibatku keluar dari bilik prep.
“korang tunggu sini jap.aku nak ambil barang”kata yusri lalu meninggalkan aswadi dan beberapa orang kawannya lalu mengejar azmir.
Muiz perasan akan perilaku yusri.muiz mula merasakan ada yang tidak kena. Azmir keluar dari bilik prep setelah yusri masuk dan kini yusri mengikuti azmir setelah azmir keluar dari bilik prep.

“hi adik abang,tangah buat apa tu?”tegur yusri ketika melihat aku membasuh muka di sinki.
“basuh muka.”kataku terkejut melihat yusri di depan pintu masuk tandas.
“tak payah nak basuhla,muka adik ni dah handsome dah”kata yusri lalu menghampiriku
“erm abang..abang lagi handsome”balasku tersekat-sekat
“sesuailah kita ni kan”kata yusri lalu memelukku dari belakang
“ape ni bang,saya tak nak la”kataku sambil cuba melepaskan pelukan yusri
Yusri kemudiaanya mencium leherku.aku kegelian
“tak nak la bang,geli la”kataku sambil meronta-ronta.

“mir?ape ni?”jerit muiz ketika berdiri di muka pintu tandas. Yusri serta-merta melepaskan pelukan dari badanku.
“woi,kau sini kau!”panggil yusri
“korang buat apa ni?”tanya muiz
Aku terkelu.tidak dapat mengeluarkan kata-kata.
“kalau kau bagitau orang,memang lebam muka kau.kau nak aku belasah kau kat sini?hah?!”ugut yusri
“tak nak”jawab muiz perlahan
“kalau macam tu,lebih baik kau diam.paham!”
Muiz mengangukkan kepala. Yusri kemudiaannya meninggalkan aku dan muiz di dalam tandas.
“apa nak jadi dengan kau ni mir?apa yang kau buat dengan yusri tadi?kenapa yusri peluk kau macam tu?”soal muiz bertubi-tubi. Aku mula berasa malu dan sebak. Aku kemudianya berlari ke bilik dorm. Disitu tiada siapa yang ada. Aku ke katilku dan menyelubungkan diriku dengan selimut. Aku menangis terseak-esak di dalam selimut.

“mir,kau ok tak ni?”tanya muiz sambil menepuk badanku yang masih diselubungi selimut.
“aku..aku malu iz”kataku dalam esak tangis
“dah la tu. Aku kawan kau,takkanlah kau nak malu kot.”pujuk muiz
“kalau budak-budak lain dapat tau pasal ni,mesti dorang tak nak kawan dengan aku lagi.mesti dorang akan ejek-ejek aku”kataku dalam sebak
“aku kan ada..aku kan kawan kau”kata muiz dengan tenang.

Tidak lama kemudiaan. Aku menyelak kain selimut yang menutupi tubuhku. Air mataku ku kesat. Muiz hanya tersenyum memandangku. Aku tertunduk malu.

“dah jangan menangis lagi. kalau budak lain nampak kau menangis mesti kau akan diketawakan oleh mereka”kata muiz lalu mengusap-usap rambutku.
Aku memeluk muiz.

Selepas tamat kelas subjek Geografi,waktu rehat pun bermula. Aku muiz dan Azri keluar bertiga beriringan ke kantin sekolah. Pagi ini aku rasa lebih segar dan hatiku girang. Muiz banyak membantu aku menenangkan diri pada malam tadi. melihat muiz yang berjalan di sebelahku kini,menambahkan lagi kegembiraanku.

“hujung minggu ni kau balik rumah ke?”tanya azri
“tak tahu lagi la”jawab muiz.aku hanya mengangukkan kepala.
“aku rasa aku balik la. Ayah aku nak bawak aku pergi memancing kat laut nanti”kata azri
“kau reti ke memancing?”tanya muiz
“retilah.”
Aku hanya tersenyum mendengar perbualan mereka. Namun senyuman yang terukir di wajahku tidak lama. Kelibat yusri yang muncul bersama-sama temannya membuatkan air muka ku berubah sama sekali. Aku harus beredar dari sini sebelum yusri sedar akan kehadiranku di kantin ini.

“kau nak pergi mana?nasi lemak kau ni belum habis lagi”tanya muiz
“aku nak pergi toilet jap”kataku lalu bingkas bangun dari bangku dan meluru laju ke tandas.
Yusri yang sedang berbual-dengan kawannya perasan akan kelibat azmir yang tergesa-gesa keluar dari kantin. Yusri lantas berdiri dan berjalan laju mengejar azmir.

“hey adik abang, nak pergi mana ni?”tegur yusri sambil memeluk bahuku.
“eh abang,sa..sa..saya nak ke..ke tandas”jawabku terketar-ketar.
“abang temankan ek”kata yusri
“tak payahlah bang”kataku
“tak pe abang temankan”kata yusri

~bersambung~

No comments:

Post a Comment